
Dovolím si písať o škole z pozície  žiačky, pedagogičky (učiteľky), ako aj z pozície rodiča.
(poznámka → aby som spresnila, tak už 3 roky pedagogickú prax  nevykonávam,  takže je možné, že mi niektoré posledné veci unikli)
Začnem teda pekne od začiatku trstenicou. Nie, nie som taká stará, že  sa  bežne používala za mojich čias, ale asi som mala „šťastie“ na  učiteľov starej  školy, ktorí si takýmto spôsobom výchovu  zjednodušovali. Trstenicou nás mlátilo  hneď niekoľko učiteľov a  učiteliek a najznámejšie boli hruštičky – zovreté prsty  v tvare hrušky  dostali svižne niekoľko rán a trebárs aj za takú machuľu (tá sa  urobí  atramentom) alebo chýbajúci pijak (taká vec čo saje z čerstvo napísaného   textu atrament), alebo ťahaním za uši, ťahaním za vlasy nad uchom  alebo úplne  jednoduché facky. Bili nás, že sme nevychovaní a sprostí,  snáď najväčší  nevychovanci sme boli a nebolo od nás väčších somárov.  Mysleli sme, že to tak má  byť, nikto sa doma nežaloval, až sme  podrástli a stretávali sa so žiakmi iných  škôl a keď nás aj hanba  prestala fackovať, poklebetili sme jeden druhému až sa  celá tá vec  prevalila a bitkárskym učiteľom sa stiahli zadky. Ako sa základná  škola  zle začala, tak sa krásne skončila, lebo som mala šťastie hneď na  niekoľko  vynikajúcich učiteľov, ktorí boli prvými, ale bohužiaľ aj  poslednými, pri  ktorých sa akosi tie vedomosti a zručnosti na mňa akosi  ľahšie lepili.
Keďže som študovala odbornú školu – priemyslovku – môžem s čistým  svedomím  napísať, že som sa v škole takmer nijakej odbornosti  nenaučila, iba ak tak  klasická domáca biflovačka, ktorá samozrejme  pokračovala aj na pedagogickej  fakulte (česť 2 docentom a 1  profesorovi).
Aký paradox – najskôr niekoho v škole bijú ako žiaka a potom jeho dieťa  v  škole bije (aj zabije) učiteľa, vlastne tých učiteľov je hodne  pramálo, ja som  síce pôsobila na odbornej škole, kde to ešte bolo  takmer vo vyváženom pomere  50:50, ale čo viem sú školy, kde je takmer  100% učiteliek. Čo je dľa mňa pre  prirodzenosť v školskom prostredí  dosť neprirodzené. Ktovie ako sa toto  prefeminizované školstvo prejaví u  detí dnešných žiakov?
Divíme sa, že odkiaľ sa berie toľko násilia a tyranie a ja myslím, že   hlavným dôvodom sú VZORY, vrodené vzory, domáce vzory, pouličné vzory,   ne/záujmové vzory, štátne vzory, medzištátne vzory a iné  neidentifikovateľné  vzory.
Ďalší dôvod vidím v subjektívnom hodnotení žiakov – nároky a normy zo   strany zadávateľa vzdelania (štátu) sú vysoké a jednostranne zamerané,  pričom  hodnotitelia sa tvária, že o tom nevedia, ale akosi sú nútení  neustále latku  znižovať. Vedie ich k tomu falošná ľudomilnosť, ale  najmä oveľa prozaickejší  dôvod – peniaze na hlavu za žiaka – nebude  žiakov – nebude peňazí. Žiaci sú  nespokojní s výchovnými a učebnými  metódami, tiež hodnotením a ich agresivita sa  stupňuje podľa vyššie  uvedených VZOROV.
Ďalšia nespokojnosť vyplýva zo straty času žiakov, bo vidno, akoby chodili  do školy pre dve veci:
1. informácie, týkajúce sa: čo, koľko a dokedy sa musia DOMA naučiť
2. skúšanie vedomostí a zručností, koľko sa toho boli schopní doma naučiť
Týranie detí (aj dospelých) je zakázané a trestné, ale nie je týraním, keď taký žiak musí sedieť v škole pre dve veci 6, niekedy aj 8 hodín (akademických) a potom príde domov a nastupuje na druhú smenu učenia (trvajúcu aj 4 hodiny)?
Ďalšia nespokojnosť zo strany žiakov vyplýva z nezáujmu (inovované  metódy  z čias Márie Terézie, či Komenského majú byť účinné v 3  tisícročí?), množstvo  rozkúskovaných, nijako nenadväzujúcich poznatkov,  odčlenených od sveta, v ktorom  oni žijú, od toho ako ho oni chápu  (dvojaká morálka, poctivosť na obtiaž, bez  autorít…). Technické  vymoženosti nie sú len počítače a internet, ktorými si  umývame svoje  ruky od nedostatku iných technických pomôcok a vybavenia škôl  hodných  3. tisícročia.
Škola už dávno nie je hrou a podľa môjho názoru ani nikdy nemala byť v   zmysle akejsi sofistikovanej hry, skôr myslím, že škola by mala byť  miestom, kde  žiaci hravo získajú vedomostí a zručností v súlade s  deklarovanou morálkou. Nech  by tých miest bolo radšej menej, ale  kvalitnejších technicky, obsahovo aj s  kvalitnejšími učiteľmi a  učiteľkami vo vyvažujúcom mužsko – ženskom pomere.

 
				 
				 
				 
				

















tak veru, dobre si to poznala, Martha ...
za ten pozdrav, ti zrejme nebol príliš... ...
Belí ľahko, majú naučené "dobré... ...
Tie okále nemajú chybu. Asi sú to ...
cudzie jazyky sú veľkým handicapom ...
Celá debata | RSS tejto debaty